marți, 20 februarie 2018

Mai este SEO relevant în 2018?

Dacă ai un magazin online, cu siguranță că ai auzit de aceste trei litere magice: SEO. Iar dacă nu ai auzit de ele, atunci ai făcut foarte bine că ai intrat pe acest articol, deoarece SEO îți poate da o nouă perspectivă asupra impactului tău din spațiul virtual, lucru care se poate concretiza într-un număr mai mare de vizitatori și implicit clienți ai magazinului tău online. Despre ce este vorba? Optimizarea SEO însumează acele metode care fac ca site-ul tău să apară mai sus în rezultatele Google. Cum toată lumea folosește azi Google pentru a ajunge la informațiile dorite, este ușor de văzut de ce seo este un fel de piatră filozofală a oricărui webmaster sau posesor de site. De ce, atunci, unii critică aceste metode sau spun că nu mai sunt utile?

google

O scurtă istorie: pe vremuri, la începuturile internetului, locul motoarelor de căutare de azi era ținut de niște portaluri, între ele remarcându-se Yahoo, și de diverse directoare web, care țineau pur și simplu (de exemplu pe pagina principală) liste cu site-uri din diverse domenii, eventual sortate pe categorii. Așadar, dacă aveai nevoie de un site cu informații din domeniul medical, intrai pe portalul Yahoo și consultai lista de site-uri de la categoria medicină. Evident, pe măsură ce internetul s-a dezvoltat și numărul de site-uri practic a explodat, aceste liste de site-ri au devenit tot mai puțin satisfăcătoare, lucru la care a contribuit și faptul că Yahoo cerea o sumă de bani pentru ca site-ul tău să fie afișat de ei. Așa că doi studenți americani au speculat momentul și au creat un motor de căutare care lista site-urile în funcție de anumite cuvinte cheie și care indexa în baza lui de date orice site pe care îl găsea, în mod gratuit. Acest motor de căutare avea să se numească Google.

Fast forward în 2008: dă acum o căutare pe Google după cuvântul "medical". Vei găsi aproape 2 milioane de rezultate, și acestea sunt doar rezultate românești. Evident, Google a rezolvat o problemă pentru utilizatorul obișnuit, cel care caută informație, dar a creat o alta, pentru webmasteri, adică cei care oferă informația: cum să facă astfel încât site-ul lor să ajungă între primele rezultate, ideal pe prima pagină din Google. Și astfel s-a născut o întreagă industrie specializată pe așa ceva, industrie care se ocupă, bineînțeles, cu optimizarea seo.

N-o să te plictisesc cu explicații detaliate despre cum funcționează această industrie. O să mă rezum la un exemplu. La început, ca să te poată încadra în domeniul medical, Google se uita la articolul tău, să vadă câte cuvinte din sfera medicinei conține el. Asta i-a făcut pe unii care se ocupau cu SEO să abuzeze de așa-numitele cuvinte cheie, scriind într-o pagină pe care voiau să o urce cât mai sus deci zeci de ori, sau chiar mai mult, cuvintele respective, îngroșate, subliniate, cu fonturi mari etc. Cam cum aș scrie eu acum SEO sau optimizare seo, dar de zeci de ori. Uneori, ca să nu apară ciudat în ochii cititorilor obișnuiți, aceste cuvinte erau scrise cu culoarea fondului sau backgroundului. Asta le făcea invizibile pentru cititor dar vizibile pentru Google. Evident însă că astfel de tactici nu au ținut mult. Iar Google, în ai cărui algoritmi se investesc milioane de dolari, a început să taxeze și chiar să penalizeze aceste metode.

Și astfel se face că la ora actuală există o mulțime de informații contradictorii legate de SEO, care îl pot lăsa pe neofit nedumerit. Unii spun că SEO este mort sau periculos, alții că este util. Unii spun să faci un lucru, alții să te ferești de el. Care să fie adevărul? Ei bine, lucrurile încep să se clarifice dacă te uiți la două elemente: data articolului pe care îl citești și autoritatea celui care a scris articolul respectiv. În primul rând pentru că un articol din 2008 nu mai este neapărat valabil astăzi și în al doilea, pentru că pe internet există și experți seo serioși dar și ageamii sau diletanți (tocmai de aceea, e bine să apelezi la cineva cât mai serios, ca să nu te arzi).

Așa că într-un fel e adevărat: SEO, așa cum se făcea acum 10 ani, nu mai este neapărat o idee bună azi. Dar SEO ca principiu a rămas în picioare. Doar metodele s-au schimbat, rafinat sau perfecționat. La fel cum, în antichitate, niște homo sapiens au inventat roata, iar de atunci acesta și-a tot schimbat dimensiunea și cauciucurile, dar a continuat să fie folosită în fiecare secol, la fiecare mijloc de transport sau tracțiune pe sol. Iar motivul pentru care SEO, făcut cu cap, încă funcționează, este faptul că la o simplă căutare după "medicină", îți apar aproape două milioane de rezultate, pe care Google trebuie, fie că vrea, fie că nu vrea, să le sorteze după niște criterii. Criterii de care se ocupă și experții SEO.

Și, evident, în pofida schimbărilor de algoritm și a dinamicii acestui domeniu, SEO nu va dispărea decât atunci când Google (și prin extensie ideea de motor de căutare, oricare ar fi el) va dispărea. Adică, cel mai probabil, niciodată.

    Choose :
  • OR
  • To comment